تکنولوژی چیست؟

تلاش برای تعریف تکنولوژی به مثابهی ماجرای برخورد فرد نابینا و فیل است. او با لمس قسمتهای مختلف بدن فیل، تصورات مختلفی (از درخت گرفته تا مار، طناب، بادبزن یا چیزهای دیگری) را در ذهن خود مجسم می کند.

از نظر اهل علم، تکنولوژی محصول نهایی تحقیقات یا همان دانش فنی و اطلاعاتی است که میتواند به محصولی تجاری تبدیل شود. تحقیقات علمی معمولاً در قالب مقالات تحقیقاتی،اسناد پتنت و محصولات نمونهای که برای اثبات ماهیت ابداعی بهکار میروند، تجسم مییابد. اما از نظر مهندسان، تکنولوژی ابزار یا فرآیندی است که برای ساختن محصولات بهتر بهکار گرفته میشود.منظور از محصولات بهتر، میتواند محصولاتی باشد که عملکرد بهتر یا هزینهی کمتری داشته باشند و امکان فروش آنها در بازارهای جدید فراهم باشد. مهندسان دستآوردهای تحقیقاتی را به محصولاتی قابل فروش در بازار تبدیل میکنند. به عبارتی تکنولوژیهای جدیدی خلق میکنند که تأثیرات عمدهای بر درآمد و سودآوری شرکتها برجای میگذارد.

پرسنل بازاریابی باید تکنولوژی را نوعی چالش بدانند، زیرا تکنولوژی از یک سو با فراهم آوردن امکان تنوع در محصولات یا ورود سریع به بازارهای جدید، میتواند فرصتی برای کسب مزیت رقابتی دربرابر رقبا باشد و از سوی دیگر، آنها باید به پیامدهای بازاریابی تکنولوژی جدید کاملاً واقف بوده و مشخص کنند که آیا مزایای استفاده از تکنولوژی جدید بر هزینههای اضافی آن برتری دارد یا خیر. بازاریابان باید ارزش اقتصادی تکنولوژی جدید و نحوهی بهرهگیری سودآور از آن در محصولات شرکتها را تعیین کنند. از نظر حقوقدانان، تکنولوژی همان مالکیت معنوی است که باید مورد حمایت و حفاظت قرار گیرد. پتنت، علائم تجاری، کپیرایت، آثار ماسک و دانش فنی همگی جلوههای قانونی تکنولوژی است که به منظور کنترل، اشاعه و استفاده از تکنولوژی، مورد استفاده قرار میگیرند.مالکیت معنوی در تمام ابعاد زندگی ما نفوذ کرده است. از سرگرمیهای مورد علاقهی ما گرفته تا لباسها و غذاهایی که خریداری میکنیم و حتی داروهایی که در زمان بیماری مصرف میکنیم. قانون، مسئول اطمینان از استفاده صحیح و عادلانه از مالکیت معنوی است و بدین منظور، مطمئناً زمان و تلاش فراوانی صرف خواهدشد.