شرکت Apple با Mac و شرکت Microsoft با PC به جنگ هم می‌روند. برنده واقعی این رویارویی کیست؟

pcday.ir

وب سایت itok تصویری را منتشر کرده که در آن، PC شرکت مایکروسافت با Mac شرکت اپل را رو در روی هم قرار داده و این دو پلتفرم را در 18 مورد با هم مقایسه کرده است. در صورتی که علاقه‌مند هستید این تصویر عالی را دیده، برخی نکات مرتبط با آن را مطالعه کرده و به این نکته که بالاخره در ابتدای سال2011 میلادی، کدامیک از این دو غول فناوری اطلاعات برنده‌ی جدال چندین ساله‌شان هستند پی ببرید، با مجله اینترنتی pcday همراه باشید.
 برای دیدن تصویر در سایز و کیفیت اصلی و مشاهده بهتر جزئیات بر روی آن کلیک نمایید. (1.68 مگابایت)
حجم تصویر بالاست. لطفا تا بارگذاری کامل آن شکیبا باشید.


برخی نکان موجود  در این تصویر:

  1. فاکتور پایداری: اپل در این فاکتور از رقیب بهتر عمل کرده است چرا که نرم‌افزارهای مختلف این شرکت از هم مستقل بوده و حتی نسبت به سیستم عامل iOS نیز استقلال دارند. در صورتی که وابستگی و اتصال تمام کامپوننت‌های ویندوز به هم باعث عدم پایداری آن می‌شود.
  2. فاکتور امنیت: اپل هنوز در مقابل تهدیدات ناشی از ویروس‌ها و بدافزارها خم به ابرو نیاورده است در صورتی که ویندوز تقریبا همیشه گرفتار مشکلات ناشی از حفره‌های امنیتی بوده است. در این بخش نیز اپل پیروز میدان است.
  3. فاکتور قابلیت اطمینان: باز هم اپل برنده است چون اگر شما هر فایل یا پوشه‌ای را از هر بخش این سیستم‌عامل به مکانی دیگر در هارد دیسک خود منتقل کنید، آن برنامه دچار مشکل نمی‌شود. حتی سیستم‌عامل اپل به صورت هوشمند و خودکار، میانبر مربوط به آن برنامه را نیز تغییر آدرس می‌دهد. اما انجام چنین عملی در ویندوز باعث از کار افتادن برنامه خواهد شد و نیاز به نصب مجدد آن خواهید داشت. حتی در برخی موارد موجب از کار افتادن کامل ویندوز خواهد شد.
  4. فاکتور چندرسانه‌ای‌ها: مک تعداد بسیار زیادی از اپلیکیشن‌ها و سخت‌افزارهای مربوط به صوت و تصویر و ویدئو را به کاربرانش ارائه می‌کند. ویندوز هم با اینکه نسبت به قبل در این زمینه پیشرفت بسیار زیادی داشته اما هنوز از مک عقب‌تر است و باید بیشتر تلاش کند. می‌بینیم که باز هم اپل موفق‌تر عمل کرده است.
  5. فاکتور قیمت: ویندوز به مراتب از مکینتاش ارزانتر است و در این بخش مایکروسافت بر اپل برتری دارد.
  6. فاکتور انتخاب: اپل محصولات خود را تنها در 9 مدل ثابت عرضه می کند در صورتی که سیستم‌های PC‌ مایکروسافت می‌توانند گستره‌ی وسیعی از سخت‌افزارها و نرم‌افزارها و سیستم عامل‌های متفاوت را شامل شوند. در این فاکتور نیز برتری از آن مایکروسافت است.
  7. فاکتور انطباق‌پذیری: سیستم‌های مک اپل می‌توانند بدون نصب نرم‌افزار جانبی، ویندوز را نیز به عنوان سیستم عامل داشته باشند در صورتی که PC‌ نمی‌تواند سیستم‌عامل iOS اپل را به تنهایی اجرا کند. (البته با نصب نرم‌افزارهای کمکی این کار ممکن می‌شود) بنابراین برنده این بخش اپل است.
  8. فاکتور بازی: مکینتاش نمی تواند به XBOX 360 مایکروسافت متصل شود در صورتی که تقریبا اکثر بازی‌های مطرح جهان بر روی پلتفرم ویندوزی PC اجرا می‌شوند. باز هم PC نسبت به رقیب برتری دارد.
  9. فاکتور اتصال به مانیتورهای صفحه بزرگ: بیشتر Mac ها نمی‌توانند بدون کمک گرفتن از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای جانبی به تلویزیون‌ها متصل شوند در صورتی ویندوز و PC طوری طراحی شده که بدون نیاز به تجهیزات و نرم افزارهای جانبی به تلویزیون متصل شود. در این مورد باز هم PC قوی‌تر از رقیب است.
  10. فاکتور محبوبیت: فقط 5درصد از کسب و کارها از mac و سیستم عامل آن استفاده می‌کنند در صورتی که 95 درصد از مدارس و اداره‌ها از ویندوز و PC در امور خود بهره می‌برند. در این حوزه برتری مطلق از آن مایکروسافت است.
  11. فاکتور سازگاری نرم‌افزارها: بیشتر نرم‌افزارهای رایانه‌ای نسخه‌ی متفاوتی برای مک دارند و برای کسی که قصد کار با مک را دارد لازم است که کار با این نسخه را یاد بگیرد چون طرز کار ان با نسخه‌ی ویندوزی‌اش متفاوت است. در صورتی که بیشتر نرم‌افزارها تحت سیستم عامل ویندوز و سازگار با سخت‌افزارهای PC تولید می‌شوند. در این بخش نیز پیروزی از آن مایکروسافت است.
  12. فاکتور انتشار و چاپ متون: مک در این بخش بهتر از PC‌ عمل می کند و پویش متون و فونت‌ها در iOS بهتر از ویندوز است.
  13. فاکتور پویش تصاویر ?بعدی: معماری باز و باس PCI ای آن، امکان اجرا و پویش گستره‌ی وسیعی از سیستم‌های ویدیویی و تصویری را فراهم می‌سازد در صورتی که این موضوع برای مک به یک چالش بزرگ تبدیل شده است. در این بخش ویندوز بهتر از رقیب است.
  14. فاکتور گستره‌ی رنگ: اپل و سیستم عامل mac os آن تنها پلتفرمی است که از تکنولوژی ColorSync پشتیبانی می‌کند. این تکنولوژی، استانداردی است برای این که آن چیزی که در مانیتور می‌بینیم دقیقا همان چیزی باشد که چشمان ما در طبیعت می‌بینند و تفاوتی بین رنگها نباشد. در صورتی که ویندوز چنین امکانی را به اندازه‌ی ios فراهم نمی‌کند.
  15. فاکتور سرعت: تقریبا در تمام آزمایش های سرعت مثل میانگین زمان شروع به کار سیستم عامل، میانگین زمان خاموش شدن سیستم عامل، اجرای برنامه ها، رایت کردن CD، باز کردن پنجره‌ها در مرورگر وب و … اپل بهتر از مایکروسافت عمل می کند و تنها در نصب سویت نرم‌افزاری Adobe Creative‌ بوده که ویندوز بهتر از مکینتاش عمل کرده است. پس برنده‌ی مطلق میدان در این بخش اپل بوده است.
  16. فاکتور سهم بازار: اپل تنها 5.11 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد در صورتی که 92.21 درصد به مایکروسافت تعلق گرفته است. اینجا هم مایکروسافت نشان داد که محبوب‌تر است.
  17. نسخه‌های فروخته شده در سال 2009: مایکروسافت با فروش بیش از 300 میلیون PC و اپل با فروش 11.2 میلیون مک وضعیت متفاوتی نسبت به هم دارند.
  18. نسخه‌های فروخته شده در فصل اول از سال 2010: 88 میلیون نسخه ویندوزی در مقابل 3.3 میلیون مکینتاش. نشان از برتری رقابتی در بازار توسط ویندوز دارد.

تصمیم این که کدام شرکت در این مبارزه پیروز بوده است را به شما می سپاریم. چون برخی فاکتورها با هم ارتباط مستقیم دارند. مثلا به این خاطر که برتری مطلق سهم بازار از آن مایکروسافت است بالتبع ویروس های بیشتری نیز به سوی آن هجوم می‌آورند و یا اینکه به خاطر کیفیت خدمات بهتر اپل، قیمت محصولاتش نیز بیشتر و سهم بازارش کمتر است.
لطفا نظرات خود در این باره را با ما در میان بگذارید.

منبع : pcday
برگرفته از : گویا آی تی
نوشته :محسن پاک نیت