بازار یابی الکترونیک و تولید بیشتر ثروت

·         بازاریابی الکترونیک چیست؟

بازاریابی الکترونیک همان اهداف بازاریابی سنتی را مطرح می کند با این تفاوت که بازار یابی الکترونیک با به کار گیری ابزار ها و روش های بدیع فناوری نوین به دنبال نو اوری است.

می توان بازار یابی را این گونه  تعریف کرد:

اداره ارتباط متقابل مشتری در یک محیط پیشرفته رسانه ای به منظور کسب سود برای شخص یا سازمان مربوطه.بازار یابی الکترونیکی یک عملکرد مجزا که منحصرا با فروش محصولات و خدمات ارتباط دارد، نبوده فرایندی مدیریتی است برای اداره کردن ارتباط ایجاد شده میان سازمان و مشتری .

چرخه بازار یابی الکترونیک شامل 4 مرحله اصلی است :

1-تهیه و تدارک :

در مرحله تهیه و تدارک سازمان می بایست نیاز ها  و خواسته های مشتریان را تعیین نماید.سازمان جهت تولید محصولات و یا ارائه خدمات خود نیازمند تجزیه و تحلیل نیاز های مشتریان است و این عمل از طریق تفکیک مشتریان صورت خواهد گرفت.

2-ارتباط :

زمانی که محصول( یا خدمات) مطابق سلیقه و خواسته مشتری طراحی شد مرحله ارتباط اغاز می شود.

3-نقل و انتقال :

بعد از ارتباط و خرید مشتری این مرحله یعنی رساندن سفارش به مشتری انجام می شود.

4-خدمات پس از فروش :

پس از فروش محصولات نباید فعالیت های بازار یابی قطع شوند. در مرحله خدمات پس از فروش تلاش برای ایجاد ارتباط میان مشتری و فروشنده است. جذب مشتری جدید مشکل تر و پر هزینه تر از نگهداری و حفظ  مشتریان قبلی است. حفظ مشتری نیازمند تلاش بیشتر نیروی انسانی سازمان مربوطه و توانمند کردن سیستم اطلاع رسانی است.مشتری مهم ترین عامل در تبلیغ  خدمات  و کالای ارائه شده بوده و به همین دلیل باید از خدمات پس از فروش مناسبی بهره مند شود. فرایند بازار یابی الکترونیکی صرفا بر استفاده از امکانات اینترن اصرار ورزیده و از همه  روش های بازار یابی بهره برداری می کند ما امکاناتی را در اختیار ما می گذارد که بازار یابی سنتی فاقد انهاست.

 

·         جرا در حال حاضر تجارت الکترونیک از اهمیت ویژه ای برخوردار است؟

در عصر حاضر رقابت شدیدی بین تولید کنندگان و عرضه کنندگان محصولات وجود دارد.از طرفی مشتریان خواهان دریافت خدمات و کالاهایی با بهترین کیفیت و نازل ترین قیمت هستند و تجارت الکترونیک این امکان را فراهم می سازد تا تولید کننده و عرضه کننده و یا مشتری بدون در نظر گرفتن فواصل جغرافیایی در دامنه وسیع تری بتوانند یکدیگر را بیابند.این بدین معناست که تولید کنندگان و یا عرضه کنندگان خدمات و محصولات می توانند با استفاده از تجارت الکترونیک و یا صرف حداقل هزینه در هر نقطه از کره زمین برای کالا یا خدمات خود مشتری مناسب داشته باشد.از طرف دیگر مشتریان نیز دقیقا مطابق با سلیقه و بودجه خود به راحتی در کوتاه ترین زمان ممکن می توانند به خدمات مورد نظر دستیابی پیدا کنند.

·         تجارت الکترونیک چه مزایایی دارد؟

1-خرید و فروش به سهولت انجام می گیرد.

2-مشتری قدرت انتخاب بالایی دارد.

3-وقت و هزینه مشتری با گشت و گذار در بازار هدر نمی رود.

4-در صورت همگانی شدن این نوع تجارت مشکلات بزرگ و لاینحل شهرهای بزرگ مثل تهران ( ترافیک ، الودگی هوا ،...) حل می شود.