تاریخچه ویرانگرترین ویروس ها و کرم های اینترنتی (1980-1989)

در شماره قبل ویروس های تا تاریخ 19798 را بررسی کردیم در این شماره ویروس ها را تا سال 1989 بررسی می کنیم.

قسمت دوم...

ژانویه 1989

ویروس  Pakistani Flu

نام دقیق ان (c)Brian  بود.این ویروس نخستین ویروس نوشته شده برای کامپیوترهای IBM  PC و سازگار با ان،و نیز عامل نخستین اپیدمی بزرگ در این کامپیوترها به شمار می اید. از دیگر نام های اطلاق شده به این ویروس، می توان به Pakistani Brain  و  Pakistaniو Lahore  اشاره نمود، چرا که این ویروس، توسط یک برنامه نویس 19 ساله به نام " بسیط فاروق"  و برادرش "امجد فاروق" در شهر لاهور پاکستان نوشته شد.با این حال یکی از معروف ترین اسامی ان، یعنی  Pakistani Flu  (انفلونزای پاکستانی! )  بود که توسط نشریه   Bussinessweek به عنوان نام اصلی ویروس،برگزیده شد.ویروس انفلوانزای پاکستانی ، یکی از مبتکرانه ترین ویروس های تاریخ به شمار می اید. این ویروس نسخه ای از خود را در  Boot Sector  کامپیوتر قربانی می نوشت و کل سیستم را زا کار می انداخت. سپس بوت سکتور اصلی به بوت سکتور دیگری منتقل  شده و به عنوان یک  Bad Sector  نشانه گذاری می شد ! در عین حال انفلونزای پاکستانی را همچنین می توان نخستین " ویروس مخفی " (Stealth Virus)  ثاریخ دانست. چرا که به محض تشخیص هر گونه تلاش برای مطالعه سکتور الوده، به شیوه ای هوشمند انه،سکتور پاکیزه و الوده نشده اصلی را به کاربر نشان می داد.

حجم بدسکتورها در دیسک های سخت الوده شده به این ویروس، معمولا به 3 کیبی بایت (kibi byte) می رسید.سپس بر چسب دیسک (Disk lable) بهBrain  (C) تغییر یافته و متن زیر در بوت سکتور الوده، نمایش داده می شد:

Welcome to the Dungean ©Brain & Amjads  (pvt)Ltd

VIRUS_SHOE RECORD V9.0Dedicated to the dynamic memories

Of millions of viruses who are no longer with us today_Thanks

GOODNESS!!BEWARE OF THE  er…VIRUS: this program is

Catching program follows after these messages…$#@%@!!

سپس کار ویروس با اراوه نشانی و 3 شماره تلفن مربوط به نویسندگانش، و پیامی به پایان می رسید که از قربانیان می خواست جهت حل مشکل المدگی کامپیوترشان با نویسندگان ویروس تماس بگیرند:

Welcome to the Dungean ( c ) 1986 Basit * Amjad (pvt) Ltd .BRAIN

COMPUTER  SERVICES  730 NIZAM BLOCK ALLAMA IQBAL

,443248,280530.beware of this VIRUS… Contact us for

Vaccination...

کوتاه زمانی بعد، برادران فاروقریال با سیل عظیمی از تماس های تلفنی شکایت امیز از ایالات متحده،انگلیس،اروپا و اقصی نقاط جهان مواجه شدند.میزان واکنش های اعتراض امیز در حدی بود که برادران فاروق، ضمن عذر خواهی از انها ، ناچار شدند اعلام نمایند که انگیزه های انها از نوشتن انفلوانزای پاکستانی، به هیچ وجه اسیب رسانی به دیگران نبوده است.چنانکه در مصاحبه ای با مجله تایم، هدف خود را از نوشتن انفلوانزای پاکستانی، حفاظت از پروژه نرم افزار پزشکی شان در برابر سرقت و طیف قربانیان مورد نظرشان را صرفا سارقین ان نرم افزار کردند.برادران امجد در پاکستان زندگی می کنند و یک شرکت ISP به نام Brain Limited را اداره می نمایند.

دسامبر 1986

"رالف برگر " یک برنامه نویس  نابغه المانی ، نخستین نمونه ها از برنامه های ویرانگر سیستم عامل  DOS را در یک اجلاس محرمانه  باشگاه کامپیوتری  CCC – Chaos Computer Club ( یک باشگاه کامپیوتری زیر زمینی در المان . CCC یکی  از بزرگترین و معتبر ترین جوامع ضد امنیتی  در جهان به شمار می رود.) تشریح کرد. برگر این سلسله  برنامه ها را  Virdem نامید.این برنامه ها می توانستند با افزودن کد خود به ساختار فایل های اجرایی فرمت  Com در سیستم عامل DOS  تکثیر شوند.اگر چه در ان زمان قریب به اتفاق نفوذ گران و ویروس نویسان عضو باشگاه روش های حمله به سیستم های  VAX/VMS را بیشتر می پسندید ، اما ابتکار بدیع برگر به شدت مورد توجه قرار گرفت.

به اطلاع کسانی که علاقه مند به این قسمت هستند  می رسانیم حتما شماره های بعدی این قسمت را بخوانند.( سال های 1987 و 1988 و 1989 )  .