کامپیوتر پردازان

                                          معرفی موتورهای جستجو 

 
آلتا ویستا با نشانی  
www.altavista.com

یکی از با سابقه ترین و قدیمی ترین موتورهای جستجو است که فعالیت خود را از سال 1995 آغاز کرده است و یک بایگانی بسیار بزرگ از سایت های وب را در اختیار دارد.این موتور به بهترین نحوی امکان جستجوی فایل های صوتی و ویدیویی را فراهم می کند و رتبه بندی نتایج در آن بر اساس تعداد واژه های موجود در صفحه و نزدیکی آنها به یکدیگر است.


 لیکاس به نشانی   www.lycos.com
یکی دیگر از قدیمی ترین موتورهای جستجو است که کار خود را از سال 1994 شروع کرده است و علاوه بر جستجو امکانات دیگری را هم مثل ساخت وب سایت شخصی و صندوق پست فراهم می آورد. این موتور جستجو برای جستجو تصویر بسیار مناسب است و رتبه بندی در آن اساس میزان معروفیتی است که سایت ها دارند. لیکاس در زبان لاتین به معنای نوعی عنکبوت است.

هات بات به نشانی   www.hotbot.com
یکی دیگر از موتورهای جستجوی کارآمد است. در حقیقت اگر جستجوی شما در قالب یک پرسش کلی است به عنوان اولین انتخاب بسیار مناسب است . ضمنا در رتبه بندی نتایج صفحه ای که واژه مورد نظر در عنوان آن قرار دارد ، نسبت به صفحه ای که واژه در آن قرار دارد ، در رده بالاتری قرار می گیرد.

اکسایت به نشانی   www.excite.com
به دلیل شیوه رتبه بندی نتایج در آن مبتنی بر مفهوم است ، به آن نام موتور جستجوی هوشمند را داده اند. استفاده ساده و صمنا یک پورتابل خوب و کارآمد نیز محسوب می شود.

اینفوسیک به نشانی   www.infoseek.com
با ظاهری بسیار ساده بخشی از شبکه go.com شرکت دیسنی محسوب می شود و استفاده از آن بسیار ساده است و در عین حال اطلاعات و مطالب فراوانی را که اغلب برای کودکان و نوجوانان مناسب است در خود دارد.

معرفی جستجوی متا ( ابر موتورهای جستجو )
این موتورهای جستجو ، به درد موضوع هایی می خورند که برای پیدا کردن آنها در جاهای دیگر، با مشکل ناکامی و ناامیدی مواجه شده اید. در واقع این موتورهای جستجو در بین صفحاتی که سایر موتورهای جستجو جمع کرده اند به کاوش می پردازند. یعنی یک موتورهای جستجو متا بالای سر سایر موتورهای جستجو دیگر ایستاده و نتایج حاصل از همه آنها را بررسی می کند و نتایج تسیاری را ارائه میدهد. به عبارتی بهترین راه برای جستجو سریع و گسترده استفاده از آنهاست :
dog pile به نشانی 
www.dogpile.com یکی از این نوع موتورهای جستجو در قالب یا کارکرد متا است که در گستره ای وسیع به طور همزمان و با قدرت فراوان در موتورهای جستجویی از قبیل : lycos , altavista , infoseek , yahoo, looksmart , go.com و ... به جستجو می پردازد. www.search.com نیز نمونه ای از آنهاست و بهتر است که برای بازدهی بیشتر و صرفه جویی در زمان و هزینه به بخش جستجوی پیشرفته آن بروید.