بر جسته ترین و مهم ترین افرادی که اینترنت را تغییر دادند !

جف پرسون بیزوس ( سایت آمازون )

جف پرسون موسس و رئیس سایت / شرکت آمازون دات کام می باشد. آمازون یک شرکت اینترنتی که کالاها را توسط اینترنت به فروش می رساند. البته اکثر کاربران در سراسر جهان آمازون را در اصل به عنوان یک سایت فروش کتاب می شناسند.قابل ذکر است نام این سایت هیچ ربطی به جنگل آمازون در برزیل ندارد و در اصل مربوط به اساطیر یونان باستان و زنان دلیر و جنگاوری می شود که هزاران سال پیش در یونان می زیسته اند.این زنان برای اینکه بتوانند به خوبی شمشیر بزنند و با کمان تیر اندازی کنند یکی از سینه های خود را می بریده اند ! حال آمازون هر چه باشد مهم این است که ارزش این سایت هم اکنون 8.2 میلیلرد دلار است !

دیوید فیلو و جری یانگ (سایت یاهو)

شرکت /سایت یاهو توسط این دو انشجوی فارغ التحصیل دانشگاه آکسفورد تاسیس شد. این دو نفر در نخستین گام راهنمایی ( یک سایت موضوعی ) از سایت های اینترنتی در آوریل سال 1994 تهیه و آن را به نام " راهنمای جری و دیوید برای دنیای جهانی وب " منتشر کرده اند. البته در آن دوران تعداد سایت های اینترنتی حداکثر به کمی بیش از 5000 سایت بالغ می شد. ضمن اینکه این راهنمای ایندکس شده مورد توجه اهل اینترنت در آن زمان و به خصوص جامعه دانشگاهی آمریکا قرار گرفت. با این اقبال و موفقیت بعد از مدتی آنها تصمیم گرفتند که این کار را گسترضش دهند و اینجا بود که سایت یاهو خلق شد. البته نام اولیه سایتی که انها در آن زمان به ثبت رساندند akebono.standford.edu/yaho  بود. در دسامبر سال 1994 این سایت 1 میلیون بازدید کننده داشت و انها در همین هنگام با یک آینده گری قابل تحسین به این نکته پی بردند که سایت آنها پتانسل تبدیل شدن به سایت بزرگتر را دارد و بعد از کمی آن را به YAHOO !  تغییر نام دادندو ... .

چاد هورلی و استیو چین (سایت یوتیوب )

چاد هورلی و استیو چن موسس بزرگترین سایت به اشتراک گذاری آنلاین ویدئو هستند ، چاد هورلی به عنوان یکی از دو موسس اصلی قبلا برای شرکت "پی پال " هم کار اوست.سپس او با همکاری استیو چن در سال 2005 ""You Tube رو تاسیس کردند.البته بعد از مدتی یعنی در سال 2007 گوگل سایت "You Tube" را به قیمت 1،65 میلیارد دلار خرید.قابل ذکر است در هنگام تاسیس یوتیوب چاد هورلی 28 ساله و استیو چن 27 ساله بو دند.

جیمی ولز ( سایت ویکی پدیا )

نفر بعدی کسی نیست جز جیمی ولز موسس و بنیانگذار بزرگترین دانشنامه آزاد یعنی Wikipedia . این پایگاه اینترنتی تا سال 2005 بدون هیچ حامی و صرفا با کمک های بلا عوض مردمی و در واقع از طریق حمایت های هوادارن آن اداره می شد.البته جیمی در ابتدای تاسیس این پایگاه یک پیش نمایش از سایت اصلی اش را به نام "نویدیا" را به کمک نرم افزارویکی اش به شکل امروزی در اورد و بدین ترتیب در تاریخ اینترنت به عنوان اولین پایه گذار دائره المعارف اینترنتی در عرصه وب شناخته شد و نامش به ثبت رسید.

پیر امیدوار (ای بی )

و نفر بعدی کسی نیست جز یک ایرانی تبار به نام "پیر امیدیار" (دارای مادر فرانسوی و پدر ایرانی) . وی موسس شرکت تجاری Ebay می باشد. ای بی بزرگترین و معروف ترین سایت حراج و خرید و فروش اینترنتی است و بر خلاف آمازون که برای مردم سراسر جهان بیشتر به عنوان یک پایگاه فروش کتاب جا افتاده است. در همه زمینه های تجارت الکترونیک و در رابطه با فروش هر نوع کالایی فعالیت می کند.ای بی در واقع یک مرکز تجاری است که خریداران و فروشندگان را به یکدیگر متصل می کند. شرکت ای بی هم اکنون با حدود 6000 کارمند و نیز 46 میلیون مشتری پیر امیدیار را باثروتی بالغ بر 5/9 میلیادر دلار به بیست و نهمین ثروتمند جهان تبدیل کرده.

برام کوهن ( سایت بیت تورنت )

برام کوهن توسعه دهنده و موسس و نیز مولف شبکه های (p2p)  و نیز همچنین پایگاه های دانلود و در اصل پروتکل BitTorrent  می باشد. وی در سال 2001 شغلش را در شرکت MojoNation  به خاطر کا بر روی بیت تورنت ترک کرد. او نخست فکر هایش را در یک کنفرانس اشکار کرد و پس از آن بسیاری افکار وی را پوچ و خنده دار تلقی کردند ( زیرا در آن زمان تصور سایت هایی که امکان به اشتراک گذاری را فعال می کنند از نظر بسیاری از کارشناسان صرفا یک هرج و مرج مطلق تلقی می شد) . اما او تسلیم نشد و بعد از مدتی شرکت بیت تورنت را ثبت نمود و به کمک برادرش و نیز یک حامی مالی تیز هوش که وی هرگز نام وی ر فاش نکرد و فقط در مصاحبه هایش ازاو اینگونه یاد کرد ( این شخص یک کشاورز ذرت است.ضمن اینکه می داند اگر در اینترنت به درستی یک میلیون دلار سرمایه گذاری کند می تواند در یک دوره کوتاه تا 10 برابر آن را به عنوان سود به جیب خود برگرداند.) با جدیت و یقین کامل شروع به کار و پیاده نمودن ایده اش کرد. و اکنون جهان مسحور این ایده شده است و سایت های به اشتراک گذاری فایل به یکی از مهم ترین خدمات اینترنت بدل شده اند.

 

مت مولنگ (ورد پرس )

شاید هیچ وبلاگی اکنون وجود نداشت اگر مت مولنگ Wordpress  را اختراع نمی کرد. مت مولنگ هم چنین موسس اتوماتیک و نیز انتی اسپم معروف ورد پرس یعنی"آکسیمیته" می باشد. وی در 24 سالگی کار پردرآمد خود را در شرکت CNET  ترک کرد تا تمام وقت خود را پلت فرم وبلاگ نویسی ورد پرس تمرکز کند. او هسته ورد پرس را زمانی نوشت که فقط 19 سال بیشتر نداشت و به مرور که ورد پرس کامل و کاملتر می شود خیلی از بلاگر ها به این پلت فرم وبلاگ نویسی مهاجرت کنند.

کوین روز ( سایت دیگ )

کوین روز خالق و موسس سایت dig  می باشد که البته قبلا وی در زمینه تبلیغات تلویزیونی و TV show فعالیت می کرد.دیگ یک سایت اجتمعی بسیار معروفیست که نسخه فارسی آن هم به شدت در میان کاربران ایرانی شهرت کسب کرده است . در ابتدا سایت دیگ به صورت آزمایشی و در دسامبر سال 2004 شروع به کار کرد و به تدریج تبدیل به یک پایگاه قدرتمند شد و اکنون یکی از مهم ترین سایت ها با رویکرد اجتماعی به شمار می رود. لازم به ذکر است دیگ در حقیقت یک سایت لینک دهی جمعی است که در ابتدا بیشتر بر اخبار فناوری و دانش متمرکز بود ولی اخیرا قسمت های متنوع دیگری به خود اضافه کرده است و اکنون از پزشکی گرفته تا خبر های سرگرم کننده و سیاست و مسائل اجتماعی را پوشش می دهد . ارزش این سایت در حال حاضر بالغ بر 6 میلیارد دلار است.در مورد سایت دیگ توجه شما را به چند نکته بر جسته جلب می کنیم :

ü      در حال حاضر سایت دیگ 21.5 میلیون بازدید کننده و 200 میلیون مرور صفحه در ماه دارد.همچنین سایت دیگ دو میلیون کاربر (عضو) دارد که 20 درصد آنها فعال هستند.

ü      ماهانه یک میلیارد بار بروی دکمه های دیگ کلیک می شود و ما هانه صد میلیون بار بر تعداد این کلیک ها افزوده می شود.

ü      ترافیک سایت دیگ بسیار بالاست به طوری که سایت هایی که لینک آنها در صفحه اول سایت دیگ وارد می شود. به صورت متقابل بازدید کننده زیادی پیدا می کنند.گاهی تعداد بازدید کنندگان یک سایت از طریق دیگ به طوری افزایش می یابد که به علت پهنای باند سایت از کار می افتد.به این حادثه اصطلاحا پدیده دیگ می گویند.

مارک زوکربرگ (فیس بوک)

در حال حاضر شاید کمتر کسی باشد که با فیس بوک و خالق جوان آن آشنا نباشد.مارک دانشجوی فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد بود و زمانی که 19 سال داشت شبکه اجتماعی فیس بوک را برای ارتباط بیشتر با هم دانشگاهه های خود طراحی نمود.در حال حاضر فیس بوک دومین شبکه اجتماعی عظیم بعد از "مای اسپیس " محسوب می شود.ضمن اینکه می بایست در نظر داشت که این شبکه در حال رشدی بسیار سریع و بی سابقه بوده و مسلما بعد از مدتی از "مای اسپیس " هم پیشی خواهد گرفت.این سایت در حال حاضر بیش از 10 میلیارد دلار قیمت گذهری شده است. در توضیح بیشتر اینکه شما می توانید از فیس بوک مانند کامپیوتر شخصی خودتان استفاده کنید.برنامههایی روی آن نصب کنید و یا آنها را از روی سیستم خود پاک کنید ، بازی کنید ،عکس ها را ویرایش کنید ، موزیک گوش دهید ،فایل ارسال کنید ، از اشتراکات دیگران استفاده کنید ، دوست جدید پیدا کنید ، از گروه های بشر دوستانه حمایت کنید ، حمایت مالی از گروهی انجام دهید ، ایده هایتان را روی اینترنت بیاورید و ...

لری پیج و سر گئی برین ( گوگل)

مسلما در این هرست رتبه یک باید به این دو تن تعلق بگیردولری پیج و سر گئی برن بدون ششک موسس موفقترین شرکت و سایت اینترنتی هستند. این دو دانشجوی سابق کار بروی گوگل را در اتاق یکی از خوابگاه های دانشگاه استنفورد شروع کردند.آنها در آن هنگام به گفته خودشان به علت اختلاف سلیقه ای کهدر کار داشتند مدام در حال قهر و آشتی بودند. همچنین در همین دوران بدون اینکه بدانند صاحب چه چیزی هستند و همچنین به علت کمبود منابع مالی تصمیم گرفتند گوگل را به قیمت 100 هزار دلار به یکی از استادان ریاضی خود که میلیونر بود و به جز استادی دانشگاه دارای چند شرکت کامپیوتری بود بفروشند.اما این استاد که متوجه اهمیت شگرف کار آنها شده بود سمت استادی را فراموش نکرد و به جای اینکه گوگل را از چنگ دو دانشجوی ساده لوح خود برباید به آنها یک میلیون دلار قرض داد تا بتوانند نخستین سرور های گوگل را خریداری کنند و سر انجامگوگل غول جستجوی اینترنت را راه ببیندازند.این دو اکنون میلیاردر هستند و هر یک چیزی بیش از 5 میلیارد دلار از سهام گوگل را در اختیار دارند.ضمنا لازم است موسسان گوگل نیز همانند یاهو در ثبت اولین ادرس سایت از امکانات host) ( دانشگاه خو استفاده می کرده اند.ولی بعد از مدتی در سال 1997 آنها دامنه Google.com  را خریداری نمودند.

منبع : ماهنامه دتنش و کامپیوتر