بازار یابی الکترونیک و تجارت اینترنتی را از کجا اغاز کنیم؟

چند نکته مهم در تجارت اینترنتی

این ها مقدناتی است برای ورود شما به دنیای الکترونیکی روز برای تجارت و بازار یابی و سود بیشتر

     1 - تا می توانید email  افراد را جمع اوری کنید.

از پایه های اصلی تجارت و بازار یابی ارتباط و ارتباط بیشتر با مشتریان بالقوه و بالفعل است و یکی از ابزار هایی که تجارت الکترونیک در اختیار ما قرار می دهد ای میل افراد است و جمع اوری ادرس پست الکترونیک افراد از اولویت اصلی کار شماست شما باید سعی کنید به هر سبکی که شده ای میل افراد را از انها بگیرید . به خصوص افرادی که از وب سایت شما بازدید کرده اند تهیه یک لیست از مشتریان بالقوه خمات شما، یک اصل است. هر چند ارایه یک خبر نامه الکترونیک بسیار عالی است ولی خیلی ضروری نیست. شما می توانید به لیست خود، تغییرات سایت، محصولات جدید یا هر چیزی را که دوست دارید ارسال کنید.

    2 - همیشه حرفه ای باشید مثل وب سایت تان.

در تجار سنتی ویترین مغازه نقش اساسی در جذب مشتری شما بازی می کند و در تجارت الکترونیک این سایت شماست که ممکن است باعث پیروزی یا شکست شما شود.یک سایت به ظاهر حرفه ای نقش اساسی در موفقیت شما دارد . دقت کنید سایت حرفه ای به معنی یک سایت با امکانات گرافیکی بالا و بخش های متحرک و یا حتی بخش های flash  نیست . سایت حرفه ای در نگاه اول ممکن است خیلی ساده هم به نظر بیاید ولی ساختار مناسب، راحتی حرکت در سایت ، دسترسی سریع به اطلاعات ، سرعت بالا امدن مناسب، خدمات پشتیبانی مناسب ، وجد خدمات متفاوت ، پشتیبتنب مناسب از زبان های مختلف و پارامتر های متعدد دیگری در حرفه ای شدن سایت شما موثر است.

   3 – همه چیز فروش نباشد.

شما برای خرید مبلمان به یک فروشگاه بزرگ که خواربار هم می فروشد مراجعه نمی کنید. در دنیای تجارت اینترنتی نیز چنین است و شما اگر می خواهید با هزینه کم پول زیاد به دست اورید باید یک بازار خاص را انتخاب کنید که نیاز ویژه ای از مشتری را پاسخ دهد.سعی نکنید در سایت خود همه جور خدمات یا محصولات را ارائه کنید.حتی امازون ( فروشگاه الکترونیکی بزرگ) که همه چیز می فروشد هنوز به عنوان یک کتاب فروشی شناخته می شود تا یک اسباب بازی.

   4- بیننده سایت تان را افزایش دهید.

شما اگر بهترین و گران ترین وب سایت را ایجاد کنید و کسی از ان بازدید نکند در حقیقت هیچ کاری نکرده اید مانند ان می ماند که در یک کوچه بن بست در قسمت دور افتاده شهر یک فروشگاه بزرگ و شیک تاسیس کنید.ایجاد ترافیک بالا برای سایت شما نیاز به صرف وقت و هزینه دارد و این از حیاتی ترین مسایل کسب و کار اینترنتی است اما اولین قدم و اصلی ترین ان داشتن محتوای خوب و مناسب برای سایت است.

   5- فقط از فروش حرف نزنید.

معمولا مردم دوست ندارند در معرض فروش قرار گیرند و در مقابل ان مقاومت کنند. شما خیلی موفق تر خواهید بود اکر در جهت ارایه کمک به مشتریان خود قدم بردارید.این کار با نوشتن مقالات مفید و دوره های اموزشی و یا حتی با حضور فعال در اتاق های گفت گوی مناسب با خدمات شما حاصل می شود. اعتماد حرف اول را در تجارت اینترنتی می زند. شما باید در میان مخاطبان خود اعتبار کسب کنید. اگر مشتری احساس کند که شما قبل از فکر کردن به فروش به او و به دست اوردن پول می خواهید مشکل او را شناسایی کنید و بهترین کالا و خدمت را به او پیشنهاد کنید و به او در رفع نیازش کمک کنید خیلی راحتر به شما اعتماد می کند.

    6 – خودکار کردن کارها.

هر چند در تجارت خیلی کارها را باید شخصا انجام دهید و درگیر انها شوید خیلی کارها را هم می توان خودکار کرد مثل: مدیریت لیست ادرس ها ، پیگیری با مشتری ها ، پیام های خوش امد گویی و پیغام های تشکر و ... این کار با استفاده از سیستم های پاسخ گوی خودکار ، کدها و برنامه های نرم افزاری قابل حصول است.  

    7- سازمان مناسب برای کارهایتان بسازید.

سازمان مناسب کار یک دلیل اصلی موفقیت تجارت شماست . یک برنامه کاری زمان بندی شده برای هر روز خود تنظیم کنید.از برنامه دریافت پست الکترونیک با قابلیت طبقه بندی نامه های دریافتی در زیر شاخه های مختلف استفاده کنید.فایل ها و شاخه های موجود در رایانه خود را برای دسترسی راحت تر و سریع تر تنظیم کنید.یک صفحه سوال و جواب های مکرر برای سایت خود طراحی کنید.برای پیام هایی که به صورت متناوب ارسال می کنید یک ساختار مشخص تعریف کنید . در رایانه خود یک صفحه شامل اطلاعات ورود به سایت هایی که با انها همکاری دارید و ادرس وب انها برای دسترسی راحت تر تهیه کنید.

      8- پیش از حد ماشینی نشوید.

بالاترین اولویت برای شما باید خدمات پس از فروش مناسب و رضایت کامل مشتری باشد.هر چند داریم درباره ی دنیای اینترنت صحبت می کنیم ولی با مردمی سرکار داریم که در دنیای واقعی زندگی می کنند ، خیلی هم به ارتباط های مصنوعی و نرم افزاری و پست الکترونیک تکیه نکنید. خیلی از بازدید کنندگان سایت شما می خواهند با یک نفر در بخش خدمات مشتری شما حرف بزنند.از امکانات پشتیبانی زنده در سایت خود استفاده کنید.

     9 – هزینه کنید.

برای به دست اوردن پول باید پول خرج کنید.شما باید در موارد زیر با دست باز سرمایه گذاری کنید: رایانه، دسترسی به اینترنت ، نرم افزار ، ثبت دامنه، میزبانی سایت ،اموزش ، تبلیغات و...

    10 – SPAM

 همیشه به خاطر داشته باشید که خطرناکترین تهدید برای موفقیت شما و غیر حرفه ای ترین کار در اینترنت spam  است.( SPAM ارسال نامه در حجم بالا بدون درخواست گیرنده نامه).